W dniu 17 października Komisja Europejska przyjęła program prac Komisji na rok 2024. Program ten określa kluczowe działania na nadchodzący rok, w tym nowe inicjatywy, które realizują istniejące zobowiązania lub odpowiadają na pojawiające się wyzwania. Przedstawiamy podsumowanie programu prac Komisji Europejskiej z perspektywy sektora biogazu i biometanu.
Co zawiera program/harmonogram prac Komisji Europejskiej na rok 2024?
Program prac zawiera następujące główne sekcje:
- „Dostarczamy dziś i przygotowujemy się na jutro”;
- Lepsze stanowienie, wdrażanie i egzekwowanie prawa UE;
- Realizacja sześciu głównych ambicji;
- Wnioski
Program prac składa się z czterech następujących załączników:
- Załącznik I: nowe inicjatywy;
- Załącznik II: propozycje i inicjatywy mające na celu racjonalizację wymogów w zakresie sprawozdawczości oraz ocen i kontroli sprawności;
- Załącznik III: wnioski oczekujące na rozpatrzenie;
- Załącznik IV: kwestie nadal nieporuszone
Europejski Zielony Ład na pierwszym planie KE
Wśród głównych filarów agendy prac Komisji, Europejski Zielony Ład pozostaje centralną częścią. W ramach
zobowiązań związanych z Europejskim Zielonym Ładem Komisja rozpocznie proces ustanawiania celu
klimatycznego na 2040 r. Nowe inicjatywy przedstawione w załączniku I, mają na celu utrzymanie UE na
kursie w kierunku neutralności klimatycznej do 2050 roku. W kontekście celu neutralności klimatycznej przedstawiona zostanie inicjatywa dotycząca przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla, określająca strategię zrównoważonego środowiskowo wychwytywania, wykorzystywania i składowania dwutlenku węgla w UE; a ustawa o zerowej emisji netto w przemyśle będzie wspierać wysiłki na rzecz osiągnięcia gospodarki o zerowej emisji netto poprzez innowacyjne i strategiczne technologie. Jak pokazują dane analityczne i ankietowe Europejskiego Stowarzyszenia Biogazu, do 2030 roku inwestycje w biometan wyniosą niespełna 18 miliardów euro. „Aby osiągnąć cel REPowerEU, według samej Unii Europejskiej będą wymagane inwestycje w wysokości 83 miliardów euro do końca 2030 roku, czyli 5 krotnie więcej niż rzeczywiste inwestycje, zgodnie z danymi EBA.”
Co zawierają poszczególne załączniki?
Załącznik I: Cel klimatyczny na 2040 r.
Załącznik II: Załącznik II zawiera trzy różne sekcje (A, B i C), szczególnie z perspektywy biogazu i biometanu interesuje nas sekcja C. W sekcji C Komisja Europejska ocenia skuteczność, rozważając ewentualną rewizję dyrektyw. We wspomnianej sekcji uwzględniono następujące inicjatywy:
- Ocena rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (rozporządzenie (UE) 2018/1999): Zgodnie z tym rozporządzeniem państwa członkowskie UE opracowują zintegrowane krajowe plany w zakresie energii i klimatu, które są istotne na drodze do osiągnięcia celów na rok 2040. Ocena może uwypuklić potrzebę dalszego usprawnienia w wyniku nowych ram prawnych w zakresie energii i klimatu wynikających z celów i ambicji Fit for 55 i REPowerEU.
- Ocena dyrektywy azotanowej (dyrektywa 91/676/EWG): dyrektywa jest szczególnie ważna w sektorze produktów pofermentacyjnych, ponieważ nakłada ograniczenia na wykorzystanie produktów
pofermentacyjnych wytwarzanych z nawozów naturalnych (mowa tutaj o limicie nawożenia azotem zawartym w pofermencie). W ramach oceny zbadane przede wszystkim zostanie, czy w zmieniających się warunkach klimatycznych dyrektywa pomaga rolnikom w dostosowaniu się i zwiększeniu odporności, czy wspiera nowe praktyki rolnicze, jednocześnie w wystarczającym stopniu promując recykling kluczowych pierwiastków z różnych źródeł, w tym przetworzonego obornika na poferment.
Załącznik III: spośród oczekujących wniosków – te są dla NAS najistotniejsze:
- Wniosek ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY zmieniające rozporządzenie (UE)
2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO₂ dla nowych pojazdów ciężkich i włączenia obowiązków sprawozdawczych oraz uchylające rozporządzenie (UE) 2018/956. Kluczowe jest ustalenie biogazu i biometanu jako paliwa bezemisyjnego, póki co tylko paliwa pochodzenia niebiologicznego (syntetyczne) są bezemisyjne. - Wniosek dotyczący ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY ustanawiającego unijne ramy certyfikacji w odniesieniu do pochłaniania dwutlenku węgla.
Przeczytaj analizę RED III z perspektywy biogazu oraz biometanu. - Wniosek dotyczący ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie ustanowienia budżetu służącego wzmocnieniu europejskiego ekosystemu wytwarzania produktów opartych na technologii zerowego netto (Net Zero Industry Act – NZIA). Przypominamy, że na liście technologii w realizacji celów Net Zero Industry Act jest biogaz i biometan. Technologie zielonych gazów są wymienione jako strategiczne w unijnym dokumencie NZIA.
Portal ZieloneGazy.pl będzie monitorował wdrażanie inicjatyw istotnych dla łańcucha wartości biogazu i biometanu. Zachęcamy do subskrybowania naszego newslettera.